Yrittäjän 5 askelta digimarkkinointiin

Edellisessä kirjoituksessani lupasin kertoa viisi askelta, joilla yrittäjä pääsee alkuun digimarkkinoinnissa. Mitä en kertonut on se, miten isoja askeleet ovat. Oikotietä ei kuitenkaan ole. Kuten jo sanoin, digimarkkinointi ei ole mitään rakettitiedettä. Se vaatii ennen kaikkea istumalihaksia. Niiden lisäksi apua on luovuudesta, päämäärätietoisuudesta, ahkeruudesta ja uteliaisuudesta.

Jos olet kuullut sellaisia rumia sanoja kuin brändääminen, sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, asiakaslähtöisyys ja tuotteistaminen, tässä on kyse juuri näistä asioista. Nekään eivät ole rakettitiedettä.

1. Tiedä kenelle myyt

Opettele tuntemaan asiakkaasi maailma. Ymmärrä, minkälaisia iloja ja suruja, haaveita ja haasteita heillä on. Mieti, mistä löytyy se kohta asiakkaan maailmaa, jossa sinä voit auttaa. Jos myyt luksuskorkkareita, vastaukseen ei saa sisältyä sanaa kenkä. Vastaus voi olla vaikkapa, että autat häntä tuntemaan itsensä viehättäväksi ja naiselliseksi.

2. Tiedä kuka ja mikä itse olet

Löydä itsestäsi, tuotteestasi ja palvelustasi se ainutlaatuisuus, mikä tekee sinusta juuri sinut. Pyri rakentamaan johdonmukaisesti mielikuvaa siitä, mitä sinulta saa ja miten olet erilainen kuin muut. Älä tyydy olemaan jotain liian laveaa, kuten kenkäkauppias. Luksuskorkkareiden myyntiä esimerkiksi tukisi mielikuva kauppiaasta, jolta kuulee aina uusimmista kenkätrendeistä. Hän tuntee alan suunnittelijoita, matkustaa nuuskimassa virtauksia alan tapahtumissa maailmalla, tuntee asiakkaidensa kengän koon ja viimeistelee oman pistämättömän tyylinsä aina kauniilla kengillä. Tämä mielikuvissa annettu lupaus täytyy tietysti pystyä lunastamaan.

3. Mieti, mitä aiot sanoa

Pohdi, mitä sellaista sanottavaa sinulla on, jota asiakkaasi haluaisivat kuulla. Kun ymmärrät, minkälainen itse olet ja minkälaisia asiakkaasi ovat, voit alkaa löytää niitä aihepiirejä, jotka ovat teille yhteisiä. Korkkarikauppias voisi esimerkiksi kertoa minkälaisia korkkareita tämän vuoden Oscareissa nähtiin. Tee kymmenen kohdan lista aiheista.

4. Perusta nettisivu tai blogi ja valitse jakelukanavat

Huomaatko, miten paljon töitä joudut tekemään, ennen kuin pääset tähän vaiheeseen? Monilla on houkutus hypätä suoraan tähän toteutusvaiheeseen, mutta usko tätiä: homma ei tuota tuloksia, jos kohtia 1-3 ei ole tehty huolella. Jakelukanavia ovat esim. uutiskirje, sosiaaliset mediat ja Google. Ne ovat kuin posteljooneja. Ilman jakelukanavaa sisältö-parka vain odottaa nettisivullasi, että joku eksyisi sen pariin. Jotkut sisällöt julkaistaan myös suoraan kanavalla, kuten Instagram-päivitykset.

5. Sitoudu

Asennoidu pitkäjänteiseen tekemiseen ja hyväksy, että työ vaatii aikaa ja opettelua. Opi takaiskuista, nauti onnistumisista. Korjaa suunnitelmaa, jos huomaat, että teit jossain kohtaa virhearvioita. Jokaiseen uuteen villitykseen ei tarvitse lähteä mukaan. Pidä silmät ja korvat auki, reagoi ympäröivän maailman muuttumiseen, mutta älä poukkoile.

Me olemme näitä samoja askelmerkkejä ottaneet hyvin monenlaisten ja eri kokoisten organisaatioiden kanssa. Samanlaista perustyötä joudutaan kaikkien kanssa tekemään. Jos ei se ole isoille helppoa, ei ole mikään ihme, että pienyrittäjäkin on näiden asioiden kanssa ihmeissään. Sen vuoksi ei kannata jäädä yksin vaan hakeutua sellaiseen seuraan, jossa voi vaihtaa ajatuksia ja saada tsemppausta.

Olemme luoneet Digikoulun juuri pienyrittäjiä sekä yhdistyksiä varten. Se on teille tilaisuus edetä näillä askelmilla ohjatusti ja ryhmän tukemana. Koska tädin kanssa elämä on hauskempaa.