Viisi kovaa vinkkiä ulkoistajalle

Jos olet yrittäjä tai edustat pk-yritystä, aikasi kuluu pääsääntöisesti yrityksesi ydintoiminnan pyörittämiseen ja kehittämiseen.

Viestiä ja markkinoidakin pitäisi, mutta kun aika ei riitä. Ja jos oikein asiaa tutkitaan, niin ei siihen oikein ole osaamistakaan – taloustilanne taas on sellainen, että uutta asiantuntijaa ei juuri nyt voida palkata.

Ratkaisu: ulkoista viestintäpalvelut. Mutta lue ensin tämä loppuun!

Viestintää tarvitaan myös pk-yrityksessä

Ostaminen tapahtuu yhä enemmän verkossa ja kun emme enää pääse hypistelemään tuotetta kivijalkaliikkeessä ja keskustelemaan myyjän kanssa tuotteen ominaisuuksista, tietoa haetaan sieltä missä sitä on saatavilla: yritysten verkkosivuilta ja kavereiden ja tutun tuttujen kanssa käydyistä keskusteluista.

Ostopäätös rakentuu siis pitkälti mielikuvaan asiantuntijuudesta ja laadusta, jonka yritys onnistuu luomaan itsestään ja tuotteistaan. Mielikuvaa rakennetaan viestinnällä. Tässä ammattilainen tulee avuksi.

Kaikkea ei voi – eikä kannata ulkoistaa

On selvää, ettei kaikkea viestintää tai viestintätekemistä voi ulkoistaa. Sisäinen viestintä on yksi tärkeimmistä johtamisen työkaluista ja kun oppi siihen on haettu ulkoa, on työyhteisön vuoro toteuttaa.

Mitään yrityksen strategiseen suunnitteluun liittyvään ei myöskään kannata ulkoistaa. Mutta hyvä kumppani kulkee tässäkin rinnallasi. Viestinnän asiantuntijan tehtävä on tuoda uutta näkemystä ajatteluun ja kiteyttää usein hajanaiset viestit yrityksen ydinolemukseksi.

Tekemistä sen sijaan voi ja kannattaakin ulkoistaa. Erityisosaamisen ja työkalujen lisäksi viestintäkumppanilla on arvokkaita resursseja ja kokemusta sekä verkostoja, joita pääset suhteellisen pienellä vaivalla hyödyntämään. Asiantuntijan avulla verkkosivustoista ja julkaisusuunnitelmista tulee taatusti parempia kuin jos ne olisi tehty huutoäänestyksellä kahvihuoneessa.

Mitä ulkoistamisessa pitää muistaa

  1. Päätös ostaa viestintäpalvelut ulkoa tarkoittaa sitoutumista viestintään. Jollei yrityksessäsi ole aiemmin panostettu viestimiseen, ulkoistamisen kautta kaikki muuttuu: vaikka asiat tehdään muualla, on viestintä jatkossa osa yrityksesi toimintakulttuuria.
  2. Huolehdi riittävistä sisäisistä resursseista. Ulkoa ostaminen ei tarkoita, että kaikki tapahtuisi maagisesti itsestään. Valtuuta ostajaksi henkilö, jolla on aikaa ja resursseja tehdä päätöksiä. Ei auta jos kumppanisi tuottaa hienoja sisältöjä ja huippuunsa hiottuja suunnitelmia, jos niitä ei loputtomasti venyvän päätöksentekoprosessin takia ikinä oteta käyttöön. Maksat äkkiä “turhasta”, vaikka kumppanisi tekisikin töitä hiki hatussa.
  3. Kun valitset kumppanin, valitse sellainen, johon koet voivasi luottaa. Avoimuus ja tiedon reilu jakaminen ovat hyvän yhteistyön perusta. Viestinnän tekeminen helpottuu suuresti läpinäkyvässä organisaatiossa.
  4. Kumppanillasi on arvokkaita resursseja ja kokemusta sekä verkostoja, joita sinulla ei ole. Niiden rakentamiseen on kulunut aikaa ja vaivaa. Yrittäjänä et voi panostaa kaikkeen – joskus kannattaa luottaa kumppaniin. Kuten esimerkiksi viestintäasioissa meihin.
  5. Anna avoimesti palautetta. Viestijät eivät ole ajatustenlukijoita, vaikka ovatkin viestinnän ammattilaisia!