Tuote kunnossa mutta viestintä pielessä?

Olen viime kuukausina saanut kunnian olla mukana projekteissa, joissa tuote on kunnossa ja henkilökuntakin sen tietää.

Jokin on kuitenkin pielessä. Usein se on viestintä: tuotteen tai palvelun erinomaisuus jää pienen piirin tietoon, eikä asiakkaita saavuteta yrityksistä huolimatta. 

Ennen pitkään hiljaisuus tekee loven kassaan. Tai ainakaan yritys ei onnistu saavuttamaan täyttä potentiaaliaan, mikä on tietysti sääli monellakin tapaa.

Viestintä vie vaihtoehdoksi vaihtoehtojen joukkoon

Jokainen yritys toivoo kassavirtaa ainakin sen verran, että toiminnan jatkaminen olisi mielekästä. 

Jos haluaa kauppaa, pitää joko tarjota uniikkia ratkaisua uniikkiin ongelmaan, tai nousta varteenotettavaksi vaihtoehdoksi muiden tarjoajien joukossa. Vain vaihtoehtona päästään kisaamaan kuluttajien ja päättäjien valinnoista.

Vaihtoehdoksi pääseminen edellyttää määrätietoista ja johdonmukaista viestintää. Hiljainen seinäruusuna oleminen ei edistä löydetyksi tulemista, ja siksi jokaisen yrityksen, niin pienen kuin suurenkin, pitää yrittää saada oman äänensä kuuluviin.

Mitä, kenelle, millä lailla

Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi toimivia verkkosivuja, joiden sisältö on jollain lailla tärkeiden kohderyhmien näkökulmasta relevanttia. 

Se voi myös olla vuoropuhelua asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa eri somekanavissa, tai vaikka verkostoitumista alalle tärkeissä foorumeissa.

Mutta ennen kaikkea se tarkoittaa, että yritys määrittelee mitä ja millä lailla tuotteestaan tai palvelustaan haluaa kertoa ja kenet viestillään haluaa tavoittaa. Hyvä on myös miettiä, minkälainen reaktio viestin vastaanottajassa halutaan saada aikaan ja mitä muutosta reaktiolla tavoitellaan.

Omaa menestystä ei kannata jättää sattuman varaan. Jollei yritys itse puhu itsestään, pahimmassa tapauksessa joku muu puhuu. Sitä ei yksikään yrittäjä halua. Ota siis ohjakset omiin käsiin ja määrittele kohtalosi itse. Avaa suusi ja puhu.

Sinulla on suunvuoro.