Neljä vinkkiä valokuvauksen tilaamiseen

Valokuva on oleellinen työkalu viestinnän ja markkinoinnin työkalupakissa. Viime vuosina kuvien merkitys on entisestään kasvanut: miljoonien ärsykkeiden sekamelskassa tarpova kuluttaja päättää monesti juuri kuvan perusteella, kiinnostuuko hän asiasta syvemmin.

Valokuvia tarvitaan niin isoissa kuin pienissä organisaatioissa. Kuvia voidaan tuottaa itse, mutta jos on tarve laadukkaisiin kuviin, ne kannattaa teettää ammattikuvaajalla. Kokosin tähän muutaman käytännön vinkin valokuvauksen tilaamiseen. Niistä on apua, jos olet teettämässä kuvia suoraan kuvaajalla ilman mainostoimiston tai muun asiantuntijan apua. 

1. Mieti mihin kuvia tarvitaan

Myös kuvien osalta kaikki lähtee siitä, mikä on kuvien tavoite ja mitkä ovat kohderyhmät, joita kuvien tulisi puhutella. Kuvien todennäköiset käyttökohteet kannattaa ennakoida mahdollisimman tarkkaan. Tarvitaanko kuvia esitteeseen, ulkomainontaan, sähköisiin kanaviin, julisteisiin, tarvitaanko vaaka- vai pystykuvia jne. Käyttökohteet vaikuttavat myös siihen, millaiset käyttöoikeudet kuville kannattaa ostaa. Voit myös miettiä valmiiksi kuvaustilanteita ja -paikkoja, joista kuvia halutaan.

2. Tilannekuvauksesta

Jos tilaat kuvaajan kuvaamaan esim. tapahtumassa tai toimitiloissa, kannattaa etukäteen miettiä, mitä tai keitä kuvissa tulisi näkyä. Jos halutaan yhteiskuvia tiettyjen henkilöiden kanssa, järjestä joku kokoamaan kuvattavat sovittuun paikkaan. Kuvaajan aikaa ei kannata käyttää tähän. Pyri jakamaan etukäteen kaikki omat ideat ja odotukset kuvien suhteen, näin ne voidaan ottaa mahdollisimman hyvin huomioon kuvaustilanteessa.

Tapahtuman ohjelma on hyvä toimittaa kuvaajalle etukäteen. Yleisötapahtumassa kuvaajalla on hyvä olla tapahtuman kulkulupa/badge/t-paita. Näin kaikki tietävät millä asialla kuvaaja on. Joskus voi olla hyvä ajatus kertoa tapahtuman kutsun yhteydessä, että paikalla on kuvaaja ottamassa kuvia järjestäjän käyttöön.

3. Henkilökuvista

Henkilökuntakuvia otettaessa kerro henkilökunnalle ennakkoon kuvauksista ja pyydä heitä valmistautumaan siihen parhaaksi katsomallaan tavalla, ellei sitten paikalla ole meikkaajaa, stailaaja tms. Jos resurssit eivät mahdollista ammattilaisten palkkaamista tätä varten, tässä muutama pieni vihje;

  • Kasvojen pohjustus ja puuterointi vähentää punakkuutta kuvissa.
  • Silmiä ja suuta kannattaa korostaa rajauksin.
  • Vaatteet kannattaa valita niin, että kuvattavan on mukava olla niissä ja väritys on mahdollisimman selkeä ja rauhallinen.

Henkilökuviin voi ottaa myös mukaan rekvisiittaa, joka auttaa kertomaan kuka kuvattava on tai mitä hän tekee. Myös kuvauspaikka voi kertoa kuvattavan tarinaa.

4. Kuvaustilanteessa

Varaa riittävästi aikaa kuvaukseen. Näin kuvaaja ehtii luoda luottamusta kuvattaviin ja saada heitä rentoutumaan ja mukaan tunnelmaan. Kuvaustilanne on hyvä rauhoittaa muulta touhulta. Pidä ylimääräiset ihmiset poissa kuvauksista, ettei kuvattavien tarvitse jännittää heitä. Jännitys voi joko jäädyttää kuvattavan tai toisaalta jännitys voi purkautua laittamalla show pystyyn muiden viihdyttämiseksi. Monen on myös vaikea pitää katseensa kurissa jos taustalla ilveilee ilkikurinen työkaveri.