Kun toimitusjohtaja Tasanen tädille soitti

Toimitusjohtaja Tasasella on mittari täynnä. Mainontaan valuu vuosittain kymmeniätuhansia euroja, mutta ennustettavuus sijoituksen tuottavuudesta on vakioveikkausrivin luokkaa. Yhtiöstä lähtevät viestit eivät edes tue nykyistä strategiaa. Markkinoinnissa on jotain pielessä.

Nettisivut on hiljattain uusittu, mutta osa tuotteista ja palveluista ei ole siellä esillä laisinkaan. Vetäviä asiakastarinoita olisi useita, mutta niitä ei näy missään – ei niitä ole kukaan kerännytkään. Blogiin on tullut yksi kirjoitus: siinä hehkutetaan blogin lanseerausta. Ajankohtaista-osion viimeisin uutinen on puoli vuotta vanha, eikä se enää edes pidä paikkaansa.

Hakusanamainontaa ja Facebook-mainontaa on ostettu palveluntarjoajalta, mutta sen tuloksista on vaikea sanoa kissan hännän vertaa. Pyörivätköhän mainokset edes oikeilla hakusanoilla? Eikö avainsanoja pitäisi sisällyttää myös nettisivujen teksteihin? Tehdäänkö Facebook-mainontaa oikeille ihmisille? Tasasta mietityttää, mahtaakohan isoa verkkomainontayhtiötä alkuunkaan kiinnostaa, viekö heidän myymänsä mainonta asiakkaan liiketoimintaa oikeasti eteenpäin.

Twitter-tili avattiin vuosi sitten, mutta kellään ei ole hajua, mitä Twitterissä pitäisi tehdä. Facebookissa julkaistaan silloin tällöin tietoja tuotteista ja palveluista, mutta mikään viisari ei värähdä.

Lehtimainontaa on ostettu koko vuodeksi, ja siihen suuri osa markkinointibudjetista uppoaakin. Mainontaa tehdään siellä sun täällä, eikä kenelläkään ole kokonaisuus hanskassa.

Tasanen tuumii, että vaikka uusien asiakkaiden hankinta on tärkeää, ei nykyisiäkään saisi jättää heitteille. ”Pitäisiköhän asiakkaille joskus lähettää jokin tiedote tai kirje, jotta muistaisivat että ollaan olemassa?”

Brändiä pitäisi kehittää ja mielikuvaa yhtiöstä muuttaa. Tasanen harmittelee, että nettisivut kertovat pikemminkin siitä, minkälaisia oltiin vuosi sitten, eivätkä siitä, minkälaisia halutaan olla.

Bisneksessä olisi toisaalta potentiaalia enempäänkin. Tasasen pitäisi palkata lisää porukkaa. Osaavimmat tekijät voivat valita, minne menevät töihin. “Meidänkin pitäisi näyttäytyä kiinnostavana työpaikkana, jonne pääsystä kilpaillaan.”

Tasanen päättää, että nyt on korkea aika tehdä korjausliike. Koska talon sisällä ei ole riittävästi osaamista ja resursseja, apua täytyy hakea ulkopuolelta. Mitä kauemmin odotellaan, sitä enemmän ohituskaistalla on tilaa jonkun ajaa kauas edelle.

Nyt saa riittää! Tasanen soittaa tädille. Ja siitä alkaakin ihan toisenlainen tarina…

Lue myös, miten täti kertoi toimitusjohtaja Tasaselle sisältömarkkinoinnista ilman yhtään rumaa sanaa.