3 vinkkiä aloittelevalle Facebook-mainostajalle

Facebook tarjoaa kattavan paletin mainospalveluita etenkin pk-yrityksille ja organisaatioille. Mutta mistä aloittaa?

1. Mistä inspiraatiota?

Jos teet mainoksia ensimmäistä kertaa, voit hakea innoitusta Facebookin mainoskirjastosta. Et tarvitse edes Facebook-tiliä, joten näistä voi imeä vaikutteita myös muuta näkyvyyttä varten.

Ad Librarystä löydät kaikki Facebookissa tällä hetkellä käynnissä olevat mainokset. Poliittisia mainoksia säilötään pidempään, ja niissä pääset tarkastelemaan myös jo päättyneitä kampanjoita. Muiden kuin poliittisten mainosten kohdalla pääset fiilistelemään kuvavalintoja ja käytettyjä tekstejä, mutta poliittisissa mainoksissa tietoja annetaan lisää, kuten mainontaan käytetyt rahamäärät ja yleisön koko.

Selaimeen on myös mahdollista ladata erilaisia kilkkeitä kuten Chromelle Eboost Ad Spyn, jotka nappia painamalla lupaavat näyttää sivustojen verkossa tekemää mainontaa. Näiden toiminta on kuitenkin palautteiden mukaan epävarmaa – jokainen ladatkoon lisäosat omalla vastuullaan! Saman selaimen Turbo Ad Finder -lisäosa lupaa muuttaa Facebookin uutisvirran mainosvirraksi.

2. Jollei ole visuaalista silmää?

Ei hätää, sinun ei tarvitse olla graafikko tai videoammattilainen tehdäksesi kelpoa mainontaa. Usein pieni roso ei haittaa, etenkään videosisällössä.

Verkko tarjoaa hyviä työkaluja ilmaiseksi graafisen sisällön tuottamiseen. Canvassa esimerkiksi on paljon valmiita pohjia, joilla tehdä kivoja kuvia. Canva tarjoaa käyttäjilleen nykyään myös kattavan kuva- ja videopankin, osa sisällöstä tosin on maksullista. Muita videoeditoreita ovat esimerkiksi Animoto.

Facebookissa et yleensä tarvitse kuin kuvan (tai videon), ja Facebookin mainospalvelu luo tarvittavat mainoskoot automaattisesti. Mutta kuva on hyvä olla valmiina, kun alat kliksutella kokoon kampanjaasi, ettei matka lopu kesken. Tekemistä helpottaa se, että kerran luodun mainoksen voi kopioida uuden mainoksen pohjaksi.

3. Mistä ne kuvat sitten?

Hyvä mainos tarttuu silmään. Se tarkoittaa, että mainoksessa pitää olla toimiva kuva.

Verkko on pullollaan eri kuvapalveluja kuten pexels.com, pixabay.com ja unsplash.com, jotka tarjoavat kuvia laajoilla käyttöoikeuksilla.

Miksi puhun käyttöoikeuksista? Koska jokaisen netissä julkaistun kuvan on joku tehnyt, ja tekijällä on oikeus määrätä kuvansa käytöstä. Google on tuoreessa päivityksessään helpottanut uudelleen käytettävien kuvien käyttöoikeuksien tarkistamista, jos kuvaan on liitetty lisenssitiedot.

Tee näin: 

  1. Tee haku Googlen hakukoneessa
  2. Klikkaa “Kuvahaku”
  3. Klikkaa “Työkalut”
  4. Valitse otsikon “Käyttöluvat” alta millä hakukriteerillä haluat rajata hakuasi.
  5. Kuvan vasempaan ruutuun ilmestyy ikoni, jota klikkaamalla selaimen oikeaan reunaan ilmestyy ruutu, josta saa lisätietoja lisenssiehdoista.

 

Kuvakaappaus Googlen kuvahausta

Helppoa, eikö? Jos kaipaat tekijää tai sparrailua, ota yhteyttä, me autamme.