Täydelliset treffit viestinnän kanssa
Olet lähdössä tinder-treffeille Toimi-nimisen tyypin kanssa, jossa profiilitietojen perusteella kiehtovat yhteiset harrastukset ja iloinen, avoin tyyli. Tapaatte kahvilassa, juttelette niitä näitä. Toimi vaikuttaakin alkuun ihan mukavalta, on rento ja iloinen. Yrität kysellä hieman lisää, mistä hän on kotoisin, millaisista asioista unelmoi, mitä arvostaa elämässä. Toimi huitaisee kädellään naurahtaen, ettei hän kelaa tuollaisia. Kunhan on hyvä meno ja kivaa noin ylipäänsä.
Enimmäkseen Toimi kehuskelee isolla kämpällä, golf-tasoituksella ja ulkomaan matkoilla ja puhuu innoissaan päälle. Tyyppi alkaa pikkuhiljaa to-del-la ärsyttää. Pälä pälä pälä ja taas tuo teennäinen hymy… Lopulta mittasi tulee täyteen, kiität ihan kivasta tapaamisesta ja nouset pöydästä…”En usko, että meidän kannattaa enää nähdä”, toteat ja jätät hölmistyneen Toimin yksin pöytään.
Jos ei anna itsestään mitään todellista, ei kukaan oikeasti kiinnostu. So simple! Jos Toimi olisi osannut kiiltokuvaitsensä esittelyn sijaan kertoa jotain oikeasti merkityksellistä ja kuunnellut myös sinua, olisivat mahdollisuudet toisille treffeille olleet paljon paremmat. Sama se on yrityksen kanssa. Päästäkseen asiakkaan kanssa alkua pidemmälle, täytyy olla paitsi ihan kiva, niin myös pidemmän päälle oikeasti kiinnostava.
Yrityksen jokainen viestintäteko luo kokonaistarinaa ja mielikuvaa, joka vetää puoleensa, ärsyttää tai jättää kylmäksi. Mahdollisuudet saada asiakkaan hyväksyvä huomio, päästä jopa saatille kasvavat, jos yritys osaa suunnata mietityt ja merkitykselliset viestinsä juuri oikealla tavalla, oikeissa kanavissa niille ihmisille, joita se haluaa tavoittaa.
Aito ja merkityksellinen viestintä perustuu harkittuun viestintästrategiaan, jonka kivijalan muodostavat yrityksen missio, visio ja strategia, ts. sen määrittely, mitä olemme, mitä tavoittelemme ja millä keinoilla ne saavutamme.
Mikä meitä ihmisiä sitten kiinnostaa, mikä oikeasti puhuttelee? Aito ja merkityksellinen, sellainen, josta saamme jotain iloa tai hyötyä. Aito ja merkityksellinen viestintä perustuu harkittuun viestintästrategiaan, jonka kivijalan muodostavat yrityksen missio, visio ja strategia, ts. sen määrittely, mitä olemme, mitä tavoittelemme ja millä keinoilla ne saavutamme.
Näiden määrittelyssä auttavat ihan yksinkertaiset kysymykset: miksi tulemme joka päivä töihin? Mitä maailmasta jäisi puuttumaan ilman sitä, mitä me tarjoamme? Millaisessa maailmassa ja ympäristössä toimimme? Vastaukseksi ei riitä, että onhan meillä tämä mahtava juttu ja ajateltiin, että ihmiset on varmaan siitä kiinnostuneita.
En ole vielä kertaakaan tavannut palvelua tai tuotetta, joka olisi niin haluttu, että riittää, kun sitä kehuu vähän sinne päin ja missä sattuu. Se on vähän sama kuin lähtisi jänismetsälle vääränlaisella haulikolla ilman ajokoiraa ja metsänreunaan tultuaan alkaisi summamutikassa räiskiä luoteja sinne tänne. Ei tule pupua. Voi tulla varis, tai sitten ei mitään.
Huolella tehty viestintästrategia minimoi harhaluodit ja maksimoi mahdollisuudet unelmatreffeille asiakkaiden kanssa.
Huolella tehty viestintästrategia minimoi harhaluodit ja maksimoi mahdollisuudet unelmatreffeille asiakkaiden kanssa. Viestintästrategia kiteyttää viestinnän mission ja vision eli piirtää kokonaiskuvan, merkityksen ja tavoitteet yrityksen viestinnälle. Se perustaa kohderyhmien ja asiakkaiden todelliseen tuntemukseen ja auttaa muotoilemaan viestit siten, että ne puhuttelevat ja tavoittavat heidät. Viestien ytimessä on se, mitä yritys lupaa ja tarjoaa, missä se on erityinen, mitkä ovat sen arvot.
Merkityksellinen viestintä puhuttelee järjen lisäksi myös tunteita.
Merkityksellinen viestintä puhuttelee järjen lisäksi myös tunteita ja omaa aitoa kosketuspintaa asiakkaiden elämään. Merkityksellinen ja aito kiinnostaa, siihen on helpompi sitoutua, saada yhteys, lähteä ehkä toisillekin treffeille. Sama pätee myös ihmisten sitouttamiseen talon sisällä: työntekijöiden tulee tietää, mitä ja miksi ollaan tekemässä ja mitä kohti menemässä. Ainakin jos haluaa heidän olevan motivoituneita, antavan parastaan ja puhaltavan yhteiseen hiileen. Ihminen janoaa merkityksellisyyttä.