Kyllä noita hoitaa!

Kun olin lapsi, toiveammattini oli noita. Ihan sellainen perinteinen noita, joka yhdellä kädenheilautuksella pistäisi kaikki asiat kerralla kuntoon.

Ei minusta ihkaoikeaa noitaa tullut, mutta taikakonsteille olisi kyllä jatkuvaa kysyntää. Kukapa ei olisi joskus toivonut kouraansa taikasauvaa, keijupölyä tai viisasten kiveä, jolla ongelmat poistuisivat heti eivätkä enää palaisi. Mutta oli kyse sitten ihmisistä, taloudesta tai tuotekehityksestä, niin todellisuus tahtoo olla tahmaista, arvaamatonta ja monisärmäistä. Liiketoiminnassa harva asia paranee pikafiksaamisellla, vaikka jeesusteippi olisi kuinka tymäkkää ja taikalamppu uusinta mallia.

Viestintä ja markkinointi eivät ole poikkeus. Meiltä tekijöiltä toivotaan usein nopeita, suloisia tuloksia. Jotain, mikä syntyisi itsestään, näkyisi heti viivan alla ja tapahtuisi ilman, että kenenkään tarvitsee erityisesti tehdä mitään. Sulotulosten toivossa moni haluaa laittaa uskonsa taikakonsteihin: niillä on vain vähän eri nimet. Markkinoinnin automaatio ei automaattisesti teekään mitään. Digimarkkinointi markkinoi harakoille. Työntekijälähettiläät eivät lähetä ja lähtevät pois. Sähköinen viestintäratkaisu ei ratkaise viestintää. Sosiaalinen media on epäsosiaalisempi kuin takakonttorin Pirre.

Toki aina on myös vaihtoehtona olla tekemättä mitään: pistää kädet ristiin ja odottaa, että keijupölyä alkaa salaperäisesti muodostua tyhjästä ja asiat korjaantuvat itsekseen. Siirrytään satumaailmaan: ihmiset alkavat yhtäkkiä omasta aloitteestaan keskustella keskenään tärkeistä asioista, myynti ampaisee hurjaan nousuun, tieto alkaa sattumalta kuljeskella ihan oikeissa paikoissa, loistavia työntekijöitä työntyy ikkunoista sisään, asiakkaat lähettävät rakkauskirjeitä.

Pettymysten jälkeen usein palataan sitten perusasioihin – jos niitä tuloksia ihan oikeasti halutaan saada aikaiseksi. On oikein ja järkevää vaatia tehoa, lukuja ja tuloksia. Mitä tapahtui, miksi näin tapahtui, mitä tästä päätellään ja miten tästä edetään? Kaiken datan, mittaamisen ja maagisen hienon teknologian rinnalla säilyvät silti viestinnän perusasiat: miksi, mitä, kenelle, milloin ja kuka. Näiden kysymysten ratkaisemiseen ja pitkän, sitkeän työskentelyn korvaamiseen ei ole taikakonsteja.