Henkilöbrändi ei ole kuori – aito ihminen on koskettava ja haavoittuva

Jos on ammatiltaan esiintyjä ja kirjailija, silloinhan henkilöbrändi on työsuhde-etu? Framilla olo on toinen luonto, tarinaa syntyy tuosta noin ja syntymälahjana saatu ikuinen inspiraatio siivittää uraa. Ja eihän haukku haavaa tee, vai mitä? Henkilöbrändi riisutaan illalla nukkumaan mennessä ja aamulla laitetaan taas naamari päälle.

Laura Paloheimo on kirjailija, tuottaja ja kirjoittamisen ohjaaja. Hänet tunnetaan vauhdikkaista ja humoristisista chick lit -kirjoista Klaukkala, OMG, Mama Mojo ja Puppiduu. Nuorena aloitettu tanssiharrastus johti ammattiin Stepup-showryhmän jäsenenä. Tanssijan uraa seurasi työ televisiomaailmassa. Saatuaan kustannussopimuksen Laura siirtyi vapaaksi kirjoittajaksi lapsuuden intohimonsa – tarinoiden tallentamisen ja jakamisen – äärelle. Lavat ja läsnäolo mediassa ovat aina kuuluneet työnkuvaan. Kirjamyyntiä ei edistetä piilossa pysymällä.

Olen seurannut Lauran uraa ja somekanavia ensimmäisen kirjan ilmestymisestä lähtien. Näyttäviä kuvia, silmäkarkkia, energiaa ja vahvaa sanomaa uskaltamisesta, hyvinvoinnista, positiivisuudesta. Myös haavoittuvuus on saanut näkyä. Tätä kaikkea tekisi mieli kutsua taiten rakennetuksi henkilöbrändiksi.

Minulla oli Lauran kanssa mielenkiintoinen keskustelu siitä, miltä tuntuu laittaa itsensä likoon. Asiakkaiden kanssa tulee usein puhuttua siitä, pitäisikö johtajan tai asiantuntijan tulla ulos toimistokopista ja sanoa jotain niin, että muutkin kuulevat. Pitääkö minulla olla jotain sanottavaa ja mitä ihmisetkin siitä sanoo?

Edusta sitä mikä on itsellesi tärkeää

Monelle on iso kynnys edustaa työnantajaansa bloggaamalla tai esiintymällä somessa. Olisi mukavampaa, jos logo hoitaisi keskustelun.

“Puheenaiheet löytyvät siten, että kertoo sen minkä itse osaa ja mikä itselle on tärkeää. Edustamalla niitä asioita, joiden asiantuntija on. Kun on kameran edessä tai kirjoittamassa, voi kuvitella olevansa kivoimman asiakkaansa edessä. Silloin ei ole jonkun vuoren päällä kertomassa asiaa ylhäältä alas. On helpompaa, kun asiansa osoittaa yhdelle henkilölle”, Laura sanoo.

”Puheenaiheet löytyvät siten, että kertoo sen minkä itse osaa ja mikä itselle on tärkeää.”

 

Myös vaikeiden mutta tärkeiden miksi-kysymysten äärellä kannattaa viettää hetki.

“On hyvä mennä takaisin oman intohimonsa juurelle ja sen herättämään tunteeseen. Silloin ei ole niin tärkeää, mitkä sanat valitsee, kun itselle on selvää, miksi juuri tämä asia on tärkeä ja miksi sitä kannattaa kuunnella. Silloin se ei ole esitelmä tai performanssi, jota arvotetaan.”

“On hyvä mennä takaisin oman intohimonsa juurelle ja sen herättämään tunteeseen. Silloin ei ole niin tärkeää, mitkä sanat valitsee.”

 

Myöskään Lauralle itselleen oman tekstin asettaminen kaikkien saataville ja siten myös kenen tahansa arvosteltavaksi ei ole ollut helppoa. Ammattiesiintyjän tausta on ollut sekä hyödyksi että haitaksi.

“Esiintyjä saa esityksen jälkeen riisua asunsa, ja esitys on ohi. Kaikki mikä on kirjoitettua edustaa omaa palaani maailmasta. Siinä on arvoja ja mielipiteitä. Kun joku arvostelee sitä, sieluun tulee haava. Tekisi mieli mennä jokaisen luo kertomaan, mistä on kyse. Siitä täytyy päästää irti ja löytää ne omat lukijat. “

Laura Paloheimon haastattelu aiheesta henkilöbrändi

Vaikuttava viestintä herättää tunteita, puolin ja toisin

Kirjailijan uraan on mahtunut tunteiden koko kirjo:

“Kauhua, pelkoa, häpeää, arvottomuutta, epävarmuutta, täydellisiä blokkeja. Mutta myös mieletöntä oivaltamista, iloa, jakamista, uusien ihmisten ja ilmaisuväylien löytämistä, kasvua.”

Kaiken ei tarvitse olla valmista, kun aloittaa. Ei tarvitse tietää, mihin juttusarja tai sometus vie. Lauran kokemuksen mukaan tärkeintä on, että avaa kurkistusluukun omaan maailmaansa ja osallistuu sillä tavalla siihen, mitä verkossa tapahtuu.

“Olen itse ymmärtänyt, että mitä totuudenmukaisempi, herkempi ja aidompi olen omassa viestissäni, sen parempi vaikutus sillä on. Siitä yleisöni saa kiinni siinä somevirrassa, jossa he ovat päivittäin kiinni.”

“Olen itse ymmärtänyt, että mitä totuudenmukaisempi, herkempi ja aidompi olen omassa viestissäni, sen parempi vaikutus sillä on.”

 

Muutosta ja kasvua ei voi vastustaa, sitä vastaan ei kannata harata. On parempi olla siellä missä tapahtuu ja valita oma rytminsä. Se vaikuttaa mielipiteisiin ja yleisiin ajatuksiin. On tärkeää osallistua keskusteluun eikä ainakaan vaieta ja vetäytyä. Ja ymmärtää, että maailmaan mahtuu ääniä.

“Kannattaa olla avoin ja läsnä. Sanoa asioille kyllä, me kokeillaan, katsotaan. Nähdä mahdollisuuksia enemmän kuin uhkia. Niin paljon on tapoja viestiä kuin on ihmisiä. Riittää, että on oma itsensä.”

Eikö asiantuntija voisi olla somessa kuten se ammattiesiintyjä, joka esityksen jälkeen riisuu roolinsa? Miksi johtajan tai asiantuntijan pitäisi puhua muuta kuin tiukkaa työasiaa?

“Brändi muodostuu vastaanottajan päässä. Sen takia on tärkeää, että sen mitä tekee, tekee niin, että on oma itsensä. Että tekemisestä hohkaa aito ihminen, joka ei ole millään jakkaralla jossain vaan elää tässä maailmassa tätä päivää. Että toimitusjohtaja ei ole nurkkahuoneessaan vaan hän on tässä ja tykkää vapaa-ajallaan vaikka kalastaa. Hän voi vaikka kertoa, miten ajatukset keriytyvät auki järvenselällä. Voi olla todella avaavaa jollekin, joka miettii yrityksen palveluiden hankkimista, jos brändistä tulee esiin toimitusjohtajan missio, se mikä saa hänet aina uudestaan ryhtymään työhönsä.”

Kun itselle on selvää miksi, myös viestistä tulee kirkas

Asiakkaiden kanssa puhumme paljon myös missioista: miksi tehdä juuri tätä työtä, mikä tarkoitus asioilla on. Miksi Laura itse herää aamuisin kirjoittamaan, valmentamaan kirjoittajia tai esiintymään tapahtumissa?

“Minun missioni on ilon luomisessa ja liekin ylläpitämisessä, ettei menettäisi uskoaan siihen, että elämässä voi tehdä asioita, joista tykkää. Palaan aina samaan missioon: elämässä voi olla hyviä ja vaikeita hetkiä, mutta kannattaa keskittyä niihin hyviin, koska se kantaa pidemmälle. Kirjoissani ystävyys, ystävällisyys ja avoimuus maailmaa kohtaan ovat asioita, jotka tulevat läpi. Ne ovat fantasiaa. Lukija saa hetken vierailla sellaisessa maailmassa, jossa kaikki sujuu. Toivon, että maailmassa olisi enemmän kreisiyttä, lapsenomaista asennetta, heittäytymistä. Vaikka tekemiseni voi olla monenlaista, räppi on aina sama. Siitä ne arvot tulevat läpi.”

”Vaikka tekemiseni voi olla monenlaista, räppi on aina sama. Siitä ne arvot tulevat läpi.”

 

Lauralta kysytään usein, minkä pr-toimiston avittamana hän on oman brändinsä luonut. Jälki on kuitenkin syntynyt itsestään.

“Teen vain asioita tietyllä fiiliksellä uskoen tiettyyn visioon olemalla oma itseni. Se ei ole mitään rakennettua. Viihdealalta tulleena perusenergiani on viihdyttää. Perusmetodini on kaivautua luovuuden lähteille ilolla. Silloin se ehkä näyttää brändiltä.”

Laura toimii Joy & Orderin tiimissä sisällöntuottajana, kirjoittajana ja kirjoittamisen kouluttajana. Katso lisää ja tutustu koko tiimiimme!