Digistudio JCO kirkasti brändiään

Keväällä 2015 Monica ja Juha Javanainen JCO Digitalista juttelivat meille, että firman viestinnälle tarttis tehdä jotain. Brändimielikuva ei ollut sellainen kuin toivottiin. Viestintä ei riittävästi tukenut niitä tavoitteita, joita liiketoiminnalla oli.

Olen tehnyt yhteistyötä Monican ja Juhan kanssa monta vuotta ja saanut seurata läheltä JCO:n hienoa kasvutarinaa. Verkkosivujen ja sovellusten tuotannon lisäksi yrityksen palvelut kattavat mm. videotuotannon, laajennetun ja virtuaalisen todellisuuden ratkaisut, graafisen suunnittelun ja 3D-mallinnuksen.  Oli todella mieluisaa, että Javanaiset kääntyivät juuri meidän puoleemme, kun oli aika päästä taas seuraavalle tasolle. Tiesin myös, että pöydän toisella puolella istui yrittäjiä, jotka eivät jää jahkailemaan vaan pistävät niin päättäessään tuulemaan.

Herkullinen lähtötilanne

JCO:lla oli lähtötilanteessa luonnollisesti selvä etulyöntiasema muiden alojen toimijoihin nähden: nettisivujen rakenne ja ulkoasu olivat varsin hyvällä mallilla. Sisältö sen sijaan kaipasi lisää lihaa luiden ympärille. Monet somekanavatkin olivat ahkerassa käytössä, mutta niiden yhteys kokonaisuuteen kaipasi terävöittämistä.

Blogia ei ollut, ja sellaisen ylläpitäminen arvelutti. Kuka osaa, kuka ehtii? Miten tiimiä voi saada mukaan?

 

Blogia ei ollut, ja sellaisen ylläpitäminen arvelutti. Kuka osaa, kuka ehtii? Miten tiimiä voi saada mukaan, vai kaatuuko blogi kokonaan Monican niskaan? Entä millä kielillä pitäisi kirjoittaa? Tahtotila oli kuitenkin vahva ja yrityksen visio kirkas. Mielessä oli tietyntyyppiset asiakkaat ja projektit, joita toivottiin lisää. Tavoitteena oli päästä kiinni myös kansainvälisiin asiakkuuksiin. Koettiin tärkeäksi näyttäytyä tavoittelemisen arvoisena työpaikkana hyville työntekijöille. Sijainnista sympaattisessa ja himpun eksoottisessa merellisessä Raaseporissa haluttiin tehdä kilpailuvaltti.

Sisältöpajasta selvät sävelet

Tädit tarjosivat lääkkeeksi sisältöstrategiaa, jota alettiin rakentaa Digistartin askelmerkkien mukaisesti ensin luottamuksellisin keskusteluin yrittäjäpariskunnan kanssa. Keskustelujen ja viestinnän senhetkisen tilan auditoinnin perusteella muodostettiin kokonaiskuva tilanteesta, määriteltiin ydinviestit ja kirjoitettiin käyttäjätarinat. Nämä käytiin läpi koko henkilöstön kanssa, joka myös kutsuttiin osallistumaan yhteiseen sisältötyöpajaan.

Käyttäjätarinoiden avulla tiimissä saatiin aikaan yhteinen ymmärrys siitä, kenelle kirjoitetaan. “Bloggaamisen lähtökohta on tietää, kuka itse olet, mitä haluat sanoa ja kenelle kirjoitat”, Monica toteaa.

“Ilman sisältötyöpajaa emme olisi päässeet alkuun bloggaamisessa.”

 

Sisältöpaja antoi lähtölaukauksen blogille. “Ilman sisältötyöpajaa emme olisi päässeet alkuun bloggaamisessa. Se olisi ollut aivan sumussa kulkemista. Työpajasta saimme valmiin sisältöluettelon, josta voimme  napata aiheita. Aihepiirejä oli alusta asti niin paljon, että meillä oli jatkuvasti jotain, mistä ammentaa. Myös uusia ideoita syntyi”, Monica kertoo.

Oli myös helpottavaa huomata, että bloggaamisen ja julkaisemisen rimaa voi laskea. Esimerkiksi pituudesta voi tinkiä. Liika itsekriittisyys karsittiin pois. Omista työntekijöistä alkoi löytyä kirjoittajia, ja blogista tuli myös henkilökunnan foorumi.

Monica ja Juha saivat sisältöstrategiasta dokumentoinnin, jota voi käyttää hyväksi monin eri tavoin kuten uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Sitä myös tarkistetaan ja päivitetään aika ajoin.

Hei, me osataan!

Tädeille on aina jännittävää seurata, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun olemme sulkeneet oven perässämme. Onnistuttiinko sysäämään muutos liikkeelle, tapahtuuko mitään? Pärjääkö ne nyt ilman meitä?

Kun ensimmäiset bloggaukset olivat eetterissä, hihkuimme riemusta! “Kun olimme kerran tehneet päätöksen, että viestintään satsataan ja blogi perustetaan, sitä ei voinut enää jättää tekemättä”, Monica sanoo.

Ensimmäisestä bloggauksesta saatu palaute rohkaisi jatkamaan. “Ihmiset lukivat ja jakoivat juttuamme! Tuli tunne, että milloin saa tehdä lisää! Myös sillä, että saimme tädeiltä kirjoituksista kannustusta ja palautetta, oli merkitystä.”

JCO:n tiimille osoittautui hyväksi valinnaksi aloittaa kirjoitussarjalla, jossa esiteltiin digistudion työntekijöitä. Kun sarjan oli aloittanut, se oli pakko viedä loppuun. Tämä toimi hyvänä sisäänajona.

Kielikysymyksenkin haasteet oli ratkaistu, kun päästettiin irti ajatuksesta, että kaikki pitäisi julkaista suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.  “Päätimme kirjoittaa sillä kielellä, mikä tuntuu hyvältä. Se oli vapauttavaa!”

Entä tulokset?

Tykkäyksiä, seuraajia, sivulatauksia, pöhinää – jee, jee! Saatiinko sisältöstrategian avulla jotain, millä olisi jotain merkitystä?

”Ne ydinviestit, jotka koko projektin aluksi määrittelimme, tulevat nyt takaisin meille asiakkaiden suusta.”

 

“Olemme saaneet tietyt tahot herätettyä. Asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta on tullut kommentteja ja palautetta. Olemme saaneet muutettua brändimielikuvaamme sellaiseksi kuin halusimme. Olen reissannut viimeisen vuoden aikana ympäri maailmaa, ja meillä on nyt asiakkaita myös Englannista ja USA:sta. Ne ydinviestit, jotka koko projektin aluksi määrittelimme, tulevat nyt takaisin meille asiakkaiden suusta.”

 

Kuva: Daniel Kouvo